
Radio Free Europe

Set up in 1949 by the National Committee for a Free Europe (NCFE) in an effort to 
provide new, information and 
analysis to countries in 
Eastern Europe “ where the 
free flow of information is 
either banned by government 
authorities or not fully 
developed.” NCFE consisted 
of a number of wealthy and 
influential American anti-
communist individuals (including Alan Dulles, the head of the CIA – who provided 
much of the initial funding). The station was to be a flagship of their organisation.

Initially the station was based around exiles but very quickly grew into a fully 
developed radio station. Information was gathered from defectors and exiles with a 
well developed intelligence system. Added to this was an extensive listening network 
on Communist media. Much of this material was shared with the CIA and other US 
intelligence agencies. Accuracy was prized, stories would only be broadcast if there 
were two independent witnesses or sources.

Interestingly in the McCarthy witch-hunts it was often accused of not being critical 
enough of the Communists. This ended in the 1960s when it was exposed as being 
CIA funded.

Broadcasts into the Eastern Bloc were often heavily jammed and were universally 
banned. Attempts to infiltrate the station (based in Munich) were mainly unsuccessful 
but some succeeded. Allegations of a bizarre failed attempt to poison the salt cellars 
in the station’s cafeteria by the Czechoslovakian Intelligence Service (StB) were 

made. 

In 1972 the CIA stopped funding RFE and it’s sister station 
Radio Liberty (aimed directly at the Soviet Union), funding 
switching to Congress and in 1976 they merged and added 
three extra services aimed at the Baltic States.

In 1981 the renowned Carlos the Jackal was paid by 
Nicolae Ceausescu to organise a bombing of the station. $2 
million of damage was caused by no fatalities  (although a 
number of staff were injured by the enormous bomb).

The ascendancy of Ronald Reagan again caused criticism 
of the station not being anti-Communist enough. This 
challenge to their policy which had stood since the 
criticism that they had either inspired the Hungarian revolt 
or caused the Soviets to crack down on it was still being 
debated when relations with the Soviets eased in the wake 
of perestroika and glasnost. Jamming was abandoned and 
many listeners heard the station clearly for the first time. 

“We used to listen to RFE all  
the time in the 1980s. Us  
Solidarity members would  
meet in small groups and try  
and find the station through 
the jamming. It wasn't easy but  
it  was amazing listening to  
stories we hoped were true  
(even if we did have doubts).  
Every so often the secret police  
would burst in and we would  
claim that we were listening to  
something else. They said we  
weren't and confiscated the set.  
It was like a play when that  
happened, everyone knew the 
lines in advance.” 

Anonymous quote in “Radio  
Free Europe – A light in the  
darkness.” by Harold Titan,  
Washington Free Press, 2012



Gorbachev’s policies were praised by the station and interviews were even granted by 
high level Soviet politicians.

With the August Coup, RFE managed to pull of a major news coup by being present 
at the Soviet Parliament when the fighting occurred. They carried an exclusive 
interview with a very tired Boris Yeltsin just prior to the assault and their 
correspondent Yuri Bagration was among those killed as he reported the KGB Alpha 
Group’s attack live. In the aftermath of this, the situation returned to that at the height 
of the Cold War, jamming was reintroduced almost immediately and penalties for 
listening were increased in the Soviet Union. Other Pact countries generally accepted 
the Soviet lead in jamming but tended to avoid harsher punishments. RFE. The CIA 
used a black programme to increase funding for RFE and placed the emphasis on 
sowing discord between the Soviets and their Eastern European allies. In particular it 
pushed the status of the Soviet republics as sovereign states. 

1993 saw the death of one of RFE's main Bulgarian 
language broadcasters Aleksandar Dimov in a hit 
and run accident. In 2010 the American author 
Simon Hand published “Truthful Lives.” This 
claimed that the death was no accident and had 
been arranged by the Bulgarian CSS (Committee 
for State Security) and placed the blame on Gintrev 
Penev a clerk at the Bulgarian Embassy. Penev was 

interred in 1996 and 
vanished from historical 
records in 1998 in the 
chaos of war. Researchers believe that he died of dysentery 
in January 1998 although Hand argues that this was actually 
a change of identity citing a possible sighting in March of 
that year by a BnD officer.

In 1995 the station was highly critical of the Soviet requests 
to their allies for troops for China whilst at the same time 
being careful to praise the achievements of Soviet junior 
soldiers at the front (although senior officers were regularly 
criticised for heavy loss rates). When the Seven resisted call 
up RFE broadcast in their support. Indeed they went as far 
as managing to obtain an interview with two of them in a 
safe house “somewhere in Poland.” In the interview they 
gave a very intelligent, passionate speech giving their 
objections to serving. This was subsequently picked up by 
many other networks and resulted in an official Polish 
protest at the actions of RFE.

Once the fighting in Europe broke out RFE started 
broadcasting a range of messages that included code words 
for anti-Communist networks in Pact countries at the behest 
of the CIA. In a similar way to the way the BBC had done 
in the Second World War these were short messages that 
gave details to the groups. Each group had a large number 

Illustration 1: Aleksandar Dimov 
(1934-1993)

“We put some of our people  
(CIA) into RFE. One bright lad  
was given the job of creating  
fake phrases to broadcast. He  
had to submit them to me for  
checking just in case he used a  
real phrase by accident (I just  
had the list but not the  
meanings). One day he sent  
one up that read “John has a  
red moustache. That rang a  
bell but I couldn't find it  
anywhere on the lists. I  
eventually gave him a ring and 
asked him where I knew it  
from. He started laughing and 
told me it was one the BBC 
had used to let the French  
Resistance know D-Day was  
imminent, he thought it might  
panic the Soviets! Months later  
I was telling an analyst the  
story over a beer and he burst  
into fits of laughter and told  
me that the day we broadcast  
that the KGB cancelled all  
leave and increased jamming  
dramatically.” 

“Mr Smith” quoted in Paul  
Denham's “The US 
Intelligence Divide” Talon  
Press 2011



of these specific to them and a few that were universal (although often three or four 
codes would be used by different groups for the same thing). Many of the broadcast 
messages were in fact not used by any groups but there to confuse the Pact 
technicians listening in.

On 17th June 1997 a car comb detonated outside the Munich headquarters. This time 
the station was not so lucky, ten people died in the blast and three times that were 
injured. Disruption was however minimal and the damage quickly put right by CIA 
funding. The headquarters was however devastated by the nuclear strikes in 
December 1997 which finally put the station off air.

In mid 2000 however a new station calling itself Radio Free Europe started 
broadcasting in the former Jugoslavia in Serbo-Croat. This was however far smaller in 
scale and of limited scope due to a shortage of radio transmission facilities. It did 
however provide one of the few news sources in the area. By using a mix of music, 
medical and agricultural advice and what little news could be gathered, it was widely 
listened to in villages, often with the whole village gathered around a single radio. 
Run by two CIA operatives, Trevor Gaunt and Ron Foster with half a dozen local 
staff, it was wound up when CIVGOV withdrew.

New Career: 
RFE Journalist
Entry: Eastern European ethnic background living in the West or previous career as a 
journalist
First term skills:

• Interrogation: 1
• Persuasion: 1
• Computer: 1
• Any East European language or German: 1

Subsequent term skills:
A total of two levels from one or a combination of the following:

• Interrogation
• Persuasion
• Computer
• Any East European language or German

Contacts: 2 per term (chance of foreign in brackets), government (5+) or intelligence 
(8+) 

Sample NPC
Pytor Yuraovich (Ivan Koniev)
Novice NPC
Speaks Russian (10), German (4), English (2)

Born in 1965, Ivan had a fairly typical upbringing in Kiev where his father was a 
minor party official. He served his time in the Soviet Air Force as a clerk. He avoided 
Afghanistan seeing service in East Germany (probably due to his father's influence). 
His best friend however came back paralysed from the waist down after service there 
and only because of Ivan's father's intervention got the facilities he needed. This 
caused the first doubts over the Party's supremacy in his mind. Ivan became a fairly 



junior clerk in an import export firm. With the coming of Glasnost and Perestroika 
(which he welcomed) he managed to get a job working in West Germany. Unhappy 
with the reunification, he was horrified by the August Coup. Wondering what to do he 
accidentally tuned in to RFE on his car radio and on a whim drove to their Munich 
offices to offer his services. His timing was perfect and he was offered a job as a 
junior researcher which he loved. He still feels loyal to Russia just not the Soviet 
system. He is now making his way home using the false identity Pytor Yuraovich as 
he fears the KGB as all knowing and will treat him as a traitor.

3 key roleplaying points:
• He is very homesick and will often pause wistfully in mid sentence if it has 

anything to do with home
• He is very hesitant and timid. He can easily be intimidated. When nervous he 

combs his hair with his hands.
• His speech is short and hesitant with many umms and errs. This is less so in 

Russian where he is more confident of his grasp of language

Appearance
• 5'7”
• Slightly overweight (this has reduced as the war has gone on)
• Medium length dark hair with about a week's beard
• Walking shoes, jeans, a grimy (once white shirt) and a tatty suit jacket. Tucked 

into the waistband is a Makarov PM with a single magazine
• Carrying a sports bag that has been repeatedly repaired

Options:
1. Everything is as above.
2. Ivan is actually a KGB agent who was inserted at low level. He is trying to 

return with film of a number of RFE files (none of which are of importance 
now).

3. Ivan is actually Sean King of the CIA who is using this as an opportunity to 
infiltrate the Soviet Union in the chaos. Increase his English to 10 (but he acts 
as if he is at the above level). Alternatively he could be from any Western 
Intelligence Agency.


